Pages

September 5, 2009

Puasa beri kekuatan psikologi hentikan tabiat merokok

Fasting give strength in psychological to stop smoking


Puasa beri kekuatan psikologi hentikan tabiat merokok
Oleh Lokman Ismail

RAMADAN adalah peluang terbaik untuk menjayakan misi berhenti merokok. Kekuatan iman dan takwa yang dijana melalui ibadat puasa dapat mengatasi mengatasi rasa ketagih. Bagi individu dalam kategori ketagih rokok, sukar untuk berpisah daripada rokok. Pada kebiasaannya perokok tidak senang duduk jika tidak merokok dalam tempoh tiga atau empat jam.

Jika ditahan keinginan itu akan menyebabkan perasaan tidak tenteram dan tidak dapat melakukan tugasan lain. Perkara ini disebabkan tubuh perokok telah terbiasa dengan nikotin. Bagaimanapun, pada Ramadan, perokok yang ketagih sekalipun boleh berhenti merokok sekitar 12 jam bermula dari sahur hingga berbuka. Perkara ini tidak dapat dijawab dengan ilmu sains, melainkan mengakui itulah keberkesanan puasa meningkatkan ketakwaan.

Ini membuktikan ketagih merokok dapat diatasi sekiranya minda kita menguasai mengatakan tidak boleh merokok kerana ia perbuatan yang membatalkan puasa. Hakikat bahawa perokok boleh menahan diri daripada merokok dalam tempoh masa kira-kira 12 jam adalah satu kejayaan besar. Kebiasaannya perokok 'mesti' merokok setiap selang dua atau tiga jam.
Source :bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Agama
Photo :noktahhitam.com/ramadhan

1 comments:

rb said...

smoking is very bad from any aspect. nothing good about smoking. I said this because I used to smoke for many years.